Opplæring og trening til finans­bransjen

I KAN Finans gleder vi oss over å bidra til vekst og utvikling av enkeltpersoner, og er overbevist om at det skaper gode rådgivningsmøter med kundene. Engasjementet har gjort KAN Finans til en ledende aktør innen opplæring og trening til finansbransjen.

Siste nytt fra KAN Finans


By Nina Helen Klausen May 28, 2025
Dato for høstens webinarer er nå fastsatt. Du finner fullstendig oversikt ved å klikke her . Hvert semester tilbyr vi live-webinarer tilpasset FinAut sin fagplan, og hva vi ser kandidatene ofte behøver mer opplæring i. Oversikten inneholder våre faste emner og tilhørende datoer for dette semesteret. I tillegg gjennomfører vi også mange skreddersydde fagdager og webinarer. Finner du ikke et webinar som dekker ønsket fagområde? Eller passer tidspunktet dårlig? Ta kontakt med oss på post@kanfinans.no så finner vi helt sikkert en løsning.
By Nina Helen Klausen May 6, 2025
KAN Finans lanserer kurset «Informasjonsgiver kreditt». Kurset gir en grunnleggende kredittkompetanse til medarbeidere som gir informasjon om kreditt. Vi har tatt en prat med daglig leder Kristine Rønneberg om kurset: Hva er formålet med kurset? Dette kurset har lenge stått på ønskelisten til kundene våre. Vårt mål er å styrke kompetansen hos ansatte i bank og finans – fordi det gir bedre kundeopplevelser. Vi er overbevist om at dette kurset bidrar til det på flere måter. Kundene henvender seg ofte til bankens kunde- og supportavdeling med spørsmål om kreditt. Som førstelinjen for kunden, er det helt avgjørende at de er trygge og kompetente. Kurset øker kredittkompetansen hos medarbeidere og gjør dem godt rustet til å svare på spørsmål om kjøps- og låneprosessen, ulike produkter, rente, BSU og andre temaer kundene ofte tar kontakt om. Med økt faglig trygghet blir det lettere å gi god informasjon og stille de riktige spørsmålene – noe som også bidrar til bedre flyt mellom kundesenter og rådgivere. I tillegg handler kurset om å anerkjenne den viktige jobben medarbeidere i kundesenteret gjør. For mange er stillingen i kundesenteret et springbrett videre i karrieren i selskapet– og dette kurset kan være en fin introduksjon til videre autorisasjon innen kreditt. Kurset skal også være egnet for ansatte i private banking, administrasjon og andre roller. På hvilken måte? Kreditt er – og vil alltid være – en kjerneoppgave i bankenes virksomhet. Derfor er det verdifullt for alle roller å ha en grunnleggende forståelse av hvordan kreditt fungerer, og hva rådgiverne jobber med til daglig. Private banking–rådgivere er ofte kundens viktigste kontaktpunkt i banken. Da er det en stor fordel å forstå kreditt, både for å kunne veilede kunden bedre og for å sikre en god samhandling med kredittrådgiverne. Det skaper trygghet – og en bedre kundeopplevelse. Hvordan gjennomføres kurset? Det er et digitalt kurs som gjennomføres i KAN Akademiet. Kurset består av e-læringer, caser og oppgaver. Kunnskapen blir dokumentert gjennom en avsluttende test, der kandidaten må ha minst 70% riktige svar for å bestå. Kandidaten får et diplom som dokumenterer gjennomført og bestått kurs. Hva kan du si om forventet tidsbruk? Estimert tidsbruk er ca. 1 uke. Tidsestimatet tar utgangspunkt i en ansatt som gjennomfører kurset ved siden av full jobb og jobber i snitt 5-8 timer pr. uke. Oppsummert informasjon om kurset får du ved å klikke her , eller ta kontakt på post@kanfinans.no dersom du ønsker mer informasjon.
By Nina Helen Klausen February 27, 2025
Sommeren 2024 flyttet KAN Finans inn i nye lokaler og iverksatte prosessen med å bli Miljøfyrtårnsertifisert. Selv om KAN Finans er et lite selskap og ikke er omfattet av lovverk som f.eks. åpenhetsloven, ønsker vi å ta selskapets miljøpåvirkning på alvor. Den overordnede miljøpolicyen til selskapet er derfor at «KAN Finans skal bidra positivt til miljøet der vi kan, og ikke bare der vi må». 22. januar 2025 ble KAN Finans sertifisert som Miljøfyrtårn. Lenke til rapportering, sertifikat og miljøpolicy finner dere her.

Vår kursoversikt


Person­forsikring

Gjennom våre læringsløp blir rådgiveren utfordret til å ta fagkunnskapen i bruk gjennom en praktisk tilnærming. Vi tilbyr også personlig oppfølging av hver enkelt rådgiver gjennom læringsløpet.

Sparing og investering

KAN Finans er markedsledende innen opplæring i Sparing og investering, og kandidatene som følger vårt opplegg klarer normalt kravene med god margin

Kreditt

Skal du sertifiseres gjennom Kreditt PM? Eller har du medarbeidere som skal sertifiseres? Kandidatene som følger vårt opplegg klarer normalt prøvene med god margin

Skade­forsikring

Skal du godkjennes gjennom Skadeforsikring Kunnskapsprøve? Vi tilbyr opplæring både for Skadeforsikring privat og næring.



Compliance

Finansbransjen har blitt pålagt mange lover og regler de siste årene, og i tillegg til å ha god kjennskap til regelverket, må man også forstå og bruke denne kunnskapen i hverdagen. Det har vi fokus på i våre opplæringer. 

Inkasso

Ny inkassolov skal snart vedtas, og det forventes at det vil bli stilt krav til dokumentert kompetanse. KAN Finans har blitt valgt som leverandør av opplæring til dette læringsløpet. 



Andre kurs

Vi tilbyr også opplæring innen følgende områder

Sparing og investering

Hva sier våre kunder om oss?


Våre opplæringer tar sikte på å være praksisnære og sette deltakerne i stand til å ta kunnskapen i bruk.



Vi har samarbeidet med Kan Finans helt siden oppstarten. De kjennetegnes av at de er fleksible og tilpasningsdyktige. Har vi innspill, endringsønsker eller spesielle behov, så er de lydhøre for våre innspill og tilpasser seg raskt. Kvaliteten på leveransene er høye, og vi ser frem til videre samarbeid med de i årene som kommer. 


Sparebank 1

Vi har hatt gleden av å samarbeide med KanFinans i mange år, og vi kan ikke annet enn å gi dem våre varmeste anbefalinger. Deres profesjonelle tilnærming og dyptgående kunnskap innen deres fagfelt har vært uvurderlig for vår virksomhet.


Kommunikasjonen med KanFinans har alltid vært enkel og effektiv. De er tilgjengelige, imøtekommende og alltid klare til å hjelpe med eventuelle spørsmål eller utfordringer vi måtte ha. Deres engasjement for kundetilfredshet er tydelig i alt de gjør. Vi ser frem imot et langt og godt samarbeid. 


Tryg

Overordnet opplever jeg det som en god struktur, og pedagogisk bra tilnærming til stoffet som skal læres. Vekselvirkningen mellom teorikompendium, prøver og videoer gir stoffet fra flere innfallsvinkler, og etter min mening sørger det for at man får med seg det vesentlige underveis i progresjonen.



Jevnt over har jeg vært godt fornøyd med bruken av KAN akademiet sin plattform.


SpareBank 1 SMN